Jag har kört lite statistik på den excelfil som man som sökande kan få ut. Här är t ex chansen att få en ansökan beviljad uppdelad på trafikslag:
Buss: 76%
Tåg: 24%
Kollektivtrafik allmänt: 22%
Spårbil: 5%
Det var väl inte så oväntat att spårbilar inte fick särskilt mycket. Buss är högt, men det beror mest på att det var väldigt få rena bussansökningar.
En annan sak man ser rätt tydligt är att ju längre ifrån tekniken man kommer, desto större chans att få pengar. Dessa rubriker har t ex godkänts:
- Effekter av en resenärsinformationstjänst: 900 000
- Trafikhuvudmannaskap: om länstrafikansvar, organisationsform och konsekvens för kollektivtrafiken: 920 000
- Vad gör man när man reser? Hur människor använder sin restid i regional kollektivtrafik: 1 300 000
- Genusperspektiv på kollektiva färdsätt och strategier kring miljörisker: 2 300 000
- Effektivare pendling till större perifera arbetsplatser Förstudie: 645 000
Medan dessa har underkänts:
- Att ersätta bil med kollektiva färdmedel: Möjligheter och hinder
- Minskade utsläpp av växthusgaser vid substitution av flyg med tåg mellan Sverige och kontinenten
- Trängsel i kollektivtrafiken analys av orsaker, resenärernas upplevelser och värderingar. Lösningar
- Före-efter studie av storskaligt införande av IT-information i Stockholms kollektivtrafik
- Intelligent samåkning
Jag har svårt att genomskåda varför den praktiskt användbara forskningen så helt får stå tillbaka för den akademiskt högtravande, men det är väl just därför, kanske. Den är ofarlig, och inte påverkar trafikverkens vanliga verksamhet. Nej, så krasst ska man väl inte tänka, det är väl forskargruppernas briljans som har orsakat att "relevans" har fått stå tillbaka för de andra bedömningskriterierna.
Det som jag har svårast för är att få ihop dessa med Vinnovas "mission statement":
"Vårt speciella ansvarsområde är innovationer kopplade till forskning och utveckling – det vill säga nyskapande, framgångsrika produkter, tjänster eller processer med vetenskaplig bas. Våra uppgifter är att finansiera den behovsmotiverade forskningen som ett konkurrenskraftigt näringsliv och ett välmående samhälle behöver, samt att stärka de nätverk som är nödvändiga kring det arbetet. "
I stort sett inget av de projekt som beviljats pengar har någon som helst kommersiell potential, medans många av de avslagna projekten har det. Märkligt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar