tisdag 14 augusti 2007

Rätt tänkt, SIKA

I radion idag kunde man höra Joanna Dickinsson från SIKA ifrågasätta att Banverket och Vägverket räknar med ett bensinpris på 13.62 år 2020 när de räknar ut vilka järnvägar och vägar man ska satsa på. Det känns rätt konstigt. Det finns flera konstigheter i dessa så kallade ASEK-värden. Dessa konstigheter påverkar de samhällsekonomiska analyserna ganska mycket och snedvrider vilka projekt man satsar på. Här är ett par exempel:

Man ska enligt ASEK räkna med att en bil drar i snitt 0,59 liter/mil. I verkligheten drar våra bilar i snitt 0,99 liter/mil om man dividerar förbrukat bränsle med körda mil i SIKAs statistik. 0,79 liter/mil blir det om man räknar på biltillverkarnas egna uppgifter för de sålda bilarna. Detta bidrar till en underskattning av bilresandet kostnader. En underskattning som blir större ju högre bränslepriset blir.

Man ska enligt ASEK räkna med att en person värderar sin tid till 42 kr/tim för resor kortare än 100 km och 84 kr/tim för resor längre än 100 km. Vad denna skillnad beror på kan man på Banverket inte förklara. Denna snedhet premierar ganska kraftigt nationella satsningar framför lokala satsningar som kanske sparar lika många personminuter, men där resorna är korta och många i stället för långa och få. Inbesparad restid brukar nämligen vara en ganska stor pluspost i den samhällsekonomiska analysen.

En annan konstighet är att man först delar upp pengapåsen mellan Vägverket och Banverket och sedan får var och en av dessa myndigheter fördela sina pengar. Resultatet av detta är förstås att mer lönsamma järnvägar kan bli obyggda samtidigt som mindre lönsamma vägar blir byggda, eller tvärt om.

Slutligen ligger det förstås spårbilarna i fatet att de inte har något eget verk. Varför skulle Banverket eller Vägverket satsa pengar på ett system som dels ligger mitt emellan verksamheterna och dels riskerar att bli ett allvarligt hot mot endera verkets kärnverksamhet. Kanske det är dags att fundera på att slå ihop detta till ett Trafikverk. Då skulle spårbilar kunna få en chans att jämföras sida vid sida med väg- och järnvägsprojekt.

1 kommentar:

Hyllengren sa...

Trafikverk - det vore en tanke. Med mål för ekonomi, säkerhet, miljö och livskvalitet. Heja!