lördag 11 augusti 2007

OPS, vad är det?

Ljungbergs blogg: Samarbeta om nya spårvägar

Jag tycker det vore utmärkt om man försökte realisera spårvägsprojekt med OPS-lösningar. Då kommer en kommersiell utvärdering av projeketes lönsamhet till stånd, vilket kommer att visa att det inte går att räkna hem. Så kan man tro att det skulle gå till.

Fast i verkligheten är det inte så OPS-projekt fungerar. I stället lägger politikerna ut en upphandling på en så kallad funktionsentreprenad. Det betyder att leverantörer får bekosta byggandet av spårvägen vilken sedan hyrs av staten eller kommunen. Och det vet vi ju att hyrköp oftast inte är billigare än att köpa kontant, men att det inte känns lika jobbigt som att ta investeringen direkt. Tanken med OPS är att de finansiella kostnaderna ska kompenseras av att ett kommersiellt bolag är mer effektivt än staten. Och det verkar i alla fall gälla i Finland där vissa vägprojekt har blivit 10-15% billigare på detta sätt.

Tanken med att låta leverantören driva anläggningen i t ex 15 år är rätt smart: Idén är att undvika att leverantören tummar på kvalitén på infrastrukturen. Om han själv ska bekosta driften i ett antal år måste han ju också se till att grejorna fungerar!

Jag har absolut inget emot OPS-lösningar men att tro att de kommersiella bolagen kommer att sponsra olönsamma investeringar är naivt, förutom de kanske 10% man vinner på investeringen är det vi skattebetalare som får betala både investeringen och ca hälften av driftskostnaden på skattsedeln. Därför tror inte jag att OPS kommer att få igång särskilt många kommunalekonomiskt olönsamma spårvägsprojekt.

Kombinationen spårbilar och OPS är däremot intressant, eftersom det kan visa sig att det faktiskt är sant, det som jag och vissa andra hävdar, att spårbilssystem kan bli självbärande. I en sån situation kan staten och kommunerna dra sig tillbaka till sin myndighetsroll och behöver inte längre sponsra olönsam kollektivtrafik. Med ett par lyckade OPS-projekt som referens kan en sådan marknad startas!

Problemet är att många som borde se till att vi får igång denna marknad i stället gömmer sig bakom den tydligen luddiga termen OPS, som när det gäller spårbilar i stället får betydelsen "kommersiellt projekt". Nu finns inte längre någon årlig hyra eller något restvärde att betala ut.

Det som jag tycker är märkligt är egentligen att beslutsfattarna inte vill ta till sig möjligheten att spårbilssystem kan fungera. Det logiska vore ju att om någon säger att de kan lösa dina problem med ett nytt tekniskt underverk så blir man entusiastisk och vill prova. Men här är det tvärt om, alla skyddsmekanismer går igång, och de mest huvudlösa argument kan plockas fram för att visa att spårbilar inte kan fungera.

Detta står ju i bjärt kontrast till att man inte bara hoppas på utan förutsätter att vi ingenjörer ska lösa problemen med bilarnas och flygets utsläpp och bränslebehov.

Men nu ser jag! Det hänger ihop. Just i och med att man förutsätter att biltrafikens miljöproblem kommer att lösas så behövs ju inget nytt trafikslag...

Och grundtesen att bara döda en fågel med varje sten sitter djupt rotad. Nu när vi ska lösa bilarnas utsläppsproblem vill vi inte ha något som vi inte har frågat efter, vi orkar inte ta ställning till ett system som även löser trängsel- buller och olycksproblemen!

1 kommentar:

Christer Ljungberg sa...

MAn kan ju tänka sig andra varianter också. En form av fastighetsavgift där fastighetsägare får betal för framtida värdestegring.