söndag 23 september 2007

Lögn, förbannad lögn och statistik

Jag minns inte vem som myntade talesättet, men det saknar i alla fall aldrig aktualitet. Eftersom jag mest funderar över trafik så har jag tittat på kollektivtrafikandelen i Stockholm. Denna är nämligen intressant eftersom den påstås vara så hög, och därför används som ett argument för att klassisk, tung kollektivtrafik är bra. Men hur räknar de egentligen, de som hävdar siffror i intervallet 50-70%? Jo, vad jag förstår så räknar de i antal påstigningar. För om man räknar i personkilometer så blir siffran 20%! Det är en viss skillnad. Min siffra finns inte i någon officiell statistik, men den är tämligen lätt att räkna ut från följande fakta från SIKA-rapporterna om kollektivresande och bilresande år 2006:

Antal bilkilometer: 1233 576 8350

Antal innevånare: 1 904 000

Antal personer i varje bil i snitt: 1,5

Antal bilkilometer per person: 1 233 576 8350*1,5/1 904 000 = 9718

Antal kollektivtrafikkilometer per person: 2452

Andel kollektivtrafik: 20,1%

Jag kan inte riktigt förstå i vilket sammanhang en jämförelse av antal resor skulle vara intressant, men det är väl ett bra sätt att trolla med siffror.

För skojs skull kan jag även publicera motsvarande siffror för alla län, tack vare att
SIKA hade godheten att lägga ut xls-filer var det lätt:

Stockholms län 20,1
Uppsala län 9,8
Södermanlands län 6,2
Östergötlands län 7,8
Jönköpings län 4,6
Kronobergs län 5,3
Kalmar län 5,5
Gotlands län 4,4
Blekinge län 8,0
Skåne län 10,7
Hallands län 5,7
Västra Götalands län 9,6
Värmlands län 5,4
Örebro län 4,1
Västmanlands län 3,4
Dalarnas län 9,1
Gävleborgs län 7,5
Västernorrlands län 5,3
Jämtlands län 6,0
Västerbottens län 7,2
Norrbottens län 5,2

Precis som de flesta visste var Stockholms län bäst, och med en snävare definition av Stockholm kommer man väl upp en bit till, men knappast över kanske 25%. För övriga län ser det än värre ut, Skåne är det enda som segar sig över 10% förutom kungliga huvudlänet.

Hela denna uträkning förorsakad av detta inlägg på Christer Ljungbergs blogg, eller rättare sagt hans svar på min kommentar till denna: Ljungbergs blogg: Vely good cals

Inga kommentarer: