Muharrem Demirok, ordförande i trafik- och samhällsbyggnadsnämnden i Linköping intervjuades i veckan i en av de lokala gratistidningarna. Ämnet var framtida investeringar.
Ett av projekten kallas östra länken, en väg som förbättrar framkomligheten för de som ska mellan stadens södra delar och framförallt E4 norrut. Bygget ska kosta 350 miljoner, planering pågår.
Längre ner i artikeln får han frågan om det blir några spårbilar i Linköping. Redan att frågan ställs är förstås positivt, men svaret är inte lika uppmuntrande. "Ska det bli spårbilar i luften måste det till privata investerare" svarar Muharrem. Problemet med resonemanget är att kostnaden för den föreslagna sträckningen, kallad LinkLink landar på ca 250 miljonder, dvs mindre än den väg som man anser sig ha råd att bygga!
De olika trafikslagen spelar alltså inte på lika villkor. LinkLink skulle få betydligt fler resenärer än östra länken, men anses alltså trots detta inte kunna finaniseras. En delförklaring är att vägverket medfinansierar vägar, men man har inte ens försökt att få Banverket att delfinansiera LinkLink i form av spårbilar... Uppdelningen i olika trafikverk som har varsina penningpåsar ger förstås suboptimala lösningar.
På ganska kort sikt verkar ett sammanslaget trafikverk vara på gång. Problemet är att i detta ingår inte Banverket och Vägverket (utom en liten del) utan verket har i stället hand om tillstånd och liknande och består av nuvarande järnvägsstyrelsen, luftfartsverket, sjöfartsverket etc. Även om en sådan sammanslagning i bästa fall kan ha en positiv effekt blir den liten så länge inte de stora pengapåsarna slås ihop.
Artikeln: Klicka här och sen på sidan 13 så hittar du artikeln överst t v.
lördag 8 september 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar