lördag 9 februari 2008

Att hoppa till slutsatser

I lördagsCorren uttalar sig Gösta Gustavsson om att vi måste förtäta staden för att klara miljömålen. Slutsatsen baserar sig helt på att vi måste åka mindre bil eftersom kollektivtrafik inte kan bli så bra att det ersätter biltrafiken i någon större grad. Tyvärr är detta den gängse "sanningen" bland politiker och stadsplanerare.

Ni som läser den här bloggen vet att det finns lösningar som inte kräver att man bygger om städerna för att passa trafiksystemets behov. Det vet politikerna och stadsplanerarna också, men de tror att det kommer att bli för dyrt och impopulärt. Som om det inte blir dyrt och impopulärt att bygga spårvagnslinjer och sen bygga om staden så att folk bor tillräckligt nära de där få hållplatserna man har råd att bygga. Att det kommer att bli impopulärt påpekar Gösta Gustavsson själv i artikeln.

Att Djurgården ska byggas tätt är politikernas önskedröm, men fastighetsbolag som jag har pratat med säger att det är omöjligt att räkna hem. Tätheten i bebyggelsen beror på avståndet från centrum, säger de, och Djurgården är för långt ut för att det ska gå att bygga hyresrätter eller högre hus. Även dessa förutsättningar kan ändras med ett spårbilssystem som erbjuder snabba resor till centrum eller vart än man ska. Med en spårvagn som bara passerar området i ena kanten får vi ännu ett område där de flesta tar bilen varje dag!

Inga kommentarer: