tisdag 8 januari 2008

Spårbil och regionalbuss

Spårbilsnät i staden och regionala bussar runt omkring har många fördelar. Alla som kommer med regionalbussen ska ju till någon slutdestination i staden. Oftast ligger denna rätt långt från någon av bussens hållplatser. Med spårbilsnät i staden kan man med fördel koppla regionalbussen till spårbilsnätet så fort man kommer in i nätets täckningsområde. Detta har flera fördelar:

Resenärerna kommer fortare till sin slutdestination. Oftast även de som ska till någon plats längs den gamla bussrutten, tack vare den höga medelhastigheten på bussen.

Med ett smart biljettystem kan man ofta få samåkning i spårbilarna mellan personer som kom från samma buss. Om man anger sin slutdestination när man kliver på bussen kan man bli anvisad delad spårbil till reducerad kostnad (om man vill förstås) under bussfärden.

Regionalbussarna får på detta sätt en kortare omloppstid. Det sparar kostnader eller medger en högre turtäthet.

Man slipper en massa trafik med tunga fordon i de centrala stadsdelarna.

Den enda nackdel jag kommer på är att de som ska från en regionalbuss till en annan eller till ett tåg får ett byte till, men eftersom den totala restiden säkerligen blir mindre så kompenseras detta rätt väl.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Benke, jag uppskattar att du använder ordet spårbil och inte det förfärliga 'podcar' (pod förblir för mig en fröbalja och podcar passar bäst för den typ av åkdon som 2getthere saluförde för nöjesfält och mest liknade rörliga jacuzzis). Som internationellt ord tycker jag numera att 'robocab' eller 'robotaxi' vore mer lämpligt än det för en lekman mer svårförståeliga PRT för att markera att det är ett automatiskt fordon som likt en förarlös taxi tar dig från punkt till punkt.
För övrigt tycker jag att du borde bygga ut sajten beamways.com med att mer utförligt förklara hur ditt system ger en smäckrare bana (ULTRA/Heathrow kan vi nu se är smäcker i höjdled men bred sedd underifrån). Lägg dessutom till en stations-/hållplatsbild om nu Hans Kylberg har ork och lust att göra en sådan, och försök sedan att få med beamways på Jerry B Schneiders website under "#2 - Suspended
Systems" gruppen "Conceptual and More-or-Less Active".

Bengt Gustafsson sa...

Jag håller med dig om att podcar är illa valt. Bättre än PRT är det väl, men tautologiskt: Båda leden syftar på en liten enhet, tycker jag. Du föreslår Robocab. Jag vet inte om det är så mycket bättre, lite kanske. Själva banan borde nog antydas i namnet för det kommer nog system som försöker implementera automatiska taxis i vanlig trafik.

Sajten Beamways.com kommer snart i en riktig version. Jag har väntat på att få Beamways AB godkänt av Bolagsverket och det beskedet fick jag igår!

Anonym sa...

För 7-8 år sedan försökte Tad Winiecki initiera en diskussion om ett bättre ord än PRT på Schneiders diskussionslista men det rann ut i sanden. Vid den tiden tyckte jag, eftersom 'å' inte finns i engelskt alfabet, att RailCab eller RailTaxi kunde vara lämpligt men efter ett par år dök det upp järnvägskonstruktörer i tyska Paderborn som lade beslag på RailCab-namnet.

På finlandssvenska har jag sett uttrycket AutomatTaxi, men jag delar uppfattningen att åkdonen måste följa en bana för att vara tillförlitliga (vid höga hastigheter, 100 km/h eller så, i form av en balkbana). I Dual Mode, som jag återkommer till nedan, föreställer jag mig låga hastigheter för att komma de sista hundratalen meter mellan en anslutningspunkt på banan och den slutliga destinationen. Den idé som Palle Jenssen förfäktar med RUF att ordinära privatägda bilar som vid behov kan använda ett glesare bannät förefaller mig betydligt dyrare än ett system där åkdonet tillfälligt 'hyrs' för den enskilda resan för att sedan kunna användas av någon annan.

Spårbils-idén blir därför något som utgår från bilen och ersätter bilismen. Och hur man då skall gå tillväga kan man komma på genom att helt enkelt gå ut titta hur biltrafiken fungerar på de befintliga väg- och gatusystemen.

DualMode är för mig nödvändigt om PRT skall kunna ersätta bilismen. Spårbilen skall alltså ta sig till samma garage- och parkeringsplatser som vi idag använder för bilen (men med den skillnaden att spårbilen genast åker iväg och inte behöver en permanent yta). Huruvida dina Beamways-fordon är DualMode eller ej framgår inte av de bägge illustrationerna. I Bubbles&Beams Jämtlandsresa har ju åkdonet utfällbara hjul för att ta sig sista biten till målet. Medan system som t ex Vectus och Austrans (som jag betraktar som mikrospårvagnar resp minispårvagnar) får konstruktionsproblem om de skulle lämna spåret.

Så jag ser fram mot den riktiga versionen av sajten Beamways.

Bengt Gustafsson sa...

Jag lämnar namndebatten men tänkte skriva lite om dual mode.

Beamways är inte ett dual-mode system. Det kommer inte att kunna ersätta all biltrafik. Det kommer inte ett DM-system heller att kunna om det inte byggs ut i hela världen med kompatibla banor, vilket inte känns troligt. Det kommer alltid att finnas resor där en vanlig bil är bättre. DM klarar en större andel än PRT, men i verkligheten tror jag inte att den skillnaden är så stor. För de resor där PRT-nätet når båda ändarna med normalt gångavstånd tror jag att det är ganska lätt att hitta ekonomiska och andra incitament för att få folk att gå de bitarna i stället för att ta bilen hela vägen. Ett PRT-nät ger också nya möjligheter att slippa äga en bil. Det blir lätt att ta sig till en bilpoolsparkering, tågstation eller hyrbilsfirma när man vill resa utanför spårbilsnätet. Även om man har bagage är det ingen stor sak att åka och hämta en bil på bilpoolsparkeringen när man ska till landet på semester, även om det är kanske 2 km till den.

Anonym sa...

Dualmode i B&B-animeringen är på beställarens önskemål. Jag ser det som ett sätt att gardera sig för onödiga invändningar från kritiker. Inget som behöver förverkligas. Jag håller med Benke om att DM ändå inte räcker. I vilket fall kan inte alla fordon vara DM (B&B antyder ju att det är en speciell sort).
Jag är inte särskilt sugen på att göra en hållplatsbild. Jag är tveksam till hur hållplatser skall utformas. Jag har försökt visa några i B&B, men förutsättningarna där skiljer sig från mina åsikter om vad som är bäst (hiss a la Flyway). Benke har en tredje variant, som i och för sig skulle var intressant att titta på.