tisdag 2 oktober 2007

Mediadrev

I samband med spårbiolskonferensen Podcar City i Uppsala har det publicerats en del om spårbilar, jag har hittat följande:

DN: Artikel om Vectus
SvD: Kort artikel om Vectus
UNT: Debattartikel
SVT: Blänkare på hemsidan om Vectus och konferensen, osäkert om det har sänts
TV4 Uppland: Vectusinslag
SR P1 tekno: mp3-fil (första halvan handlar om dieselbilar, andra om spårbilar).

Hittade även detta äldre inlägg (spårtaxi nämns efter ca 2 minuter).


Samtidigt i den politiskt korrekta Etanolsfären en stor konferens i Stockholm:
Clean Vehicles and Fuels

Jag undrar hur arrangörerna känner sig nu efter SVTs avslöjanden om hur sockerrörsarbetarna i Brasilien har det och diverse artiklar som denna i dagens DI. Men biltillverkarna gnuggar väl händerna då de åter har fått tillfälle att skryta med hur miljövänliga de är. Själv blir jag lätt kräkfärdig av etanol numera (även utan eget intag).

2 kommentarer:

Anonym sa...

Etanol - och i Forskning och Framsteg nr 7 som kom just idag finns på sidan 12 en artikel med rubriken "Etanol - slöseri med resurser och energi". Att etanolproduktion för fordon inte är en framgångsväg har faktiskt varit mycket lätt att finna ut på internet. Som FoF-artikeln säger "Om hela den svenska bilflottan drevs med etanol skulle det kräva veteåkrar som täcker nästan hela Götaland och Svealand."
Jan Lindhe

Bengt Gustafsson sa...

I ett av mina första inlägg skrev jag ner Etanol och räknade ut sådana siffror som Jan refererar till. Så mycket riktigt, det är inte nytt, och inte nytt för mig. Det jag ville påpeka i mitt inlägg var att den där konferensen borde läggas ner, eftersom den nu så uppenbart bara är ett skyltfönster för att ge bilindustrin möjlighet att visa hur duktiga de är på miljö, utan att egentligen behövs anstränga sig.