tisdag 30 oktober 2007

Höjden av cynism?

Lyssnade medan jag skrev om teknikutvecklingen på teknikprogram på TV som handlar om hur det minskade istäcket vid arktis ger möjligheter att utvinna ännu mer fossila bränslen ur havsbottnen. Bränslen som kan användas för att höja koldioxidhalten i atmosfären ännu mer!

Trots den rätt så kraftigt höjda uppmärksamheten på klimatfrågorna är alla länder som gränsar till arktis nu kraftigt engagerade i att kapa åt sig "sin" del av denna havbotten för att dra ekonomisk nytta av vad man kan hitta där.

Norge öppnar nu ett nytt gasfält "snövit" i Barents hav som ska ge 6 miljarder kubikmeter gas per år. I Hammerfest jublar alla över arbetstillfällena och den lokala miljöaktivisten blev nedslagen och flyttade till Oslo. Detta utsläpp motsvarar lika mycket som allt den svenska vägtrafiken släpper ut!

Danmark är nu igång och mäter på bottnen norr om Grönland för att försöka visa att denna "naturligt hör till" Grönland och därmed Danmark. Då kan Danmark bli nästa stora oljenation. Det gäller att ta reda på var kontinentalsockeln utanför Grönland slutar. För att göra dessa mätningar används den svenska isbrytaren Oden, som utrustats med specialekolod för detta ändamål. "Tyvärr" stoppades Oden i somras av is(!) och kunde inte mäta runt hela Grönland.

Jag läste också en intressant parallell med hur mänskligheten hanterar klimathotet och antibiotika. Alla resonerar så här: Det gör väl inget om just jag tar en onödig penicillinkur, det gör väl inget om just jag tar en charterresa eller kör bil till jobbet fast jag borde cykla? Samtidigt gör just alla dessa små beslut att stora dåliga saker händer. Hur ska mänsligheten hantera detta?

Pengar pengar pengar, tillväxt tillväxt tillväxt. Jag blir så trött!

Inga kommentarer: