söndag 17 februari 2008

Spårvagnar är farliga!

Färsk forsning från VTI visar på spårvagnarnas farlighet. I Sverige är olyckorna fler än spårvagnarna, och det sker mer än en olycka per dag, skriver SvD idag. Artikeln finns inte på nätet men här är de presenterade siffrorna:

Antal vagnar i Svgerige: 245
Antal olyckor: 368

I snitt alltså: 1,5 olycka per spårvagn och år!

Frågan är om detta är känt bland de beslutsfattare i Sveriges städer som är så sugna på att införa spårvagnar i sina städer!

Artiklar i ämnet:
Göteborgsposten
Dagens Nyheter

Spårbilar har förstås en stor fördel till i och med detta. Spårbilar konkurrerar inte med bilar om samma gatuutrymme och är inte föremål för förarfel varken i fordonet eller i bilen, vilket i stort sett eliminerar olyckorna.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Men de flesta olyckorna med spårvagnar händer ju därför att vissa bilister inte klarar av att funktionera tillsammans med ett tungt spårgående fordon som inte kan svänga åt sidan när de kommer körande...

Bengt Gustafsson sa...

Man kan ju också se det som att man inte bör släppa in tunga spårgående fordon som varken kan väja eller i stort sett bromsa bland vanlig trafik.

I stort sett alla trafikolyckor beror ju på förarfel men vägverkets princip är ju att minimera ALLA typer av olyckor och bygga bort ställen där ett enstaka förarfel kan orsaka en olycka. Ett exempel är ju vajerräcken. Med ditt resonemang skulle man inte sätta upp vajerräcken med motivationen att det ändå är förarnas fel. Jag tycker att det skulle vara olyckligt(!) att släppa ut fler spårvagnar i trafiken i fler städer. Dessutom tillför ju spårväg väldigt lite i trafikkvalitet jämfört med bussar som ju trots allt fungerar mycket bättre i vanligt trafik.

gardebring sa...

Intressant att du skyller på spårvagnen när det är biltrafikanterna som gör fel.
Bilar krockar. Lastbilar krockar. Bussar krockar.
Men så fort ett spårburet fordon läggs in i ekvationen blir det plötsligt en stor nyhet.
Är inte det... aningen märkligt?
Kollisionerna är ju dessutom nästan alltid förhållandevis lätta. Plåtskador, någon gång ibland personskador. Dödsfall är oerhört sällsynt.

Men visst bör man minimera olycksriskerna, till exempel genom att låta spårvagnen gå i egna filer, trafikprioritera, egen banvall utanför tätort och så vidare. Tyvärr är det svårare att göra så mycket åt biltrafiken,

Bengt Gustafsson sa...

Så det räcker inte att jag skriver att våra spårvagnar är inblandade i 1,5 olycka var per år för att det ska gå fram att de är farligare än andra fordon. Inte ens motorcyklar kommer upp i mer än några få procent, skulle jag tro. Även där är det oftast bilförarens "fel" eftersom det är svårt att se motorcykeln. Nu är det ju bevars inte svårt att se en spårvagn, men antagligen svårt att inse hur oerhört svår den är att bromsa...

Anonym sa...

Det vore lämpligt om "skulle jag tro" ersattes med siffror.

Det finns olika sätt att tolka statistiken.

Om man utgår från att alla är överens om att det behövs någon form av kollektivtrafik så är ett användbart mått hur många olyckor som sker per antalet eller den sammanlagda längden av de resor som gjorts.

Om man mäter på det viset så ligger spårvagnarna bra till.

Ytterligare en faktor att räkna in är att om kollektivtrafiken förbättras så väljer fler kollektivtrafik och då återstår färre som tar bilen och riskerar att köra på en spårvagn.

Att inse hur svårbromsad en spårvagn är är inte svårare än att se till att alla fordonsförare har vettig utbildning. Det tjatas ganska väl om bromssträckor för tåg (på banverkets järnvägsspår) i teorin för B-körkort, så att klämma in motsvarande om spårvagnar är knappast omöjligt. Dessutom är värt att påpeka att spårvagnar har fått bättre bromsar än de hade "på stenåldern", nämligen magnetskenbromsar som består av en stor järnklump som med elektromagnetism sugs fast direkt mot skenan. Dragkraften i magnetskenbromsen kan vara stark nog att teoretiskt kunna hålla fast en spårvagn upp-och-nedvänd.

Bengt Gustafsson sa...

Tro har förvandlats till vetande. Det finns 400 000 motorcyklar i Sverige. De var inblandade i 2300 olyckor om man dubblar detta för att kompensera för den ca 50%-iga rapporteringsgraden som SIKA har estimerat fram. Det betyder alltså att varje motorcykel är med i 0,006 olyckor per år. Jag skrev högst ett par procent, vilket alltså infriats med marginal, om det nu var någon som på allvar trodde att det skulle vara mera.

När det gäller utbildning av bilförare förstår jag inte hur man kan tro att en genomgång på kanske en minut under en teorilektion kan få en avgörande effekt när uppenbarligen Göteborgare som har levt med spårvagnar hela livet ändå gör fel så att de blir påkörda.

När det gäller magnetbromsar enligt Mias specifikation kan man anmärka att även med en dubblad normalkraft tack vare magneten (vilket alltså motsvarar att spårvagnen kan hänga uppåner i spåret) så blir max bromskraft i halt väglag ca 0,2 g. En bil i normalt väglag har en bromskapacitet på ca 1 g.

Om det nu vore så att spårvagnar kan bromsa lika bra som bilar och bussar och bilisterna gör fel så måste man från detta dra slutsatsen att spårvagnsförarna skiter i att bromsa fast de kan för att de formellt har förkörsrätt. Annars skulle ju inte spårvagnar bli inblandade i extra många olyckor, eller? Jag tror i och för sig att det finns ett sånt element, förarna är säkert ofta frustrerade av att inte komma fram (eftersom de inte kan manövrera undan för den där bilen som står några cm för nära spårvagnen) men jag tror ändå det är vanligare att man helt enkelt inte klarar att bromsa för t ex en bil som ställt sig i en korsning för att vänta på mötande trafik och kommit in i spårvagnszonen i mitten av gatan.

När jag nu var så idog och kollade statistiken på motorcykelolyckorna är det upp till er spårvagnsälskare att luska ut var i statistiken man hittar siffrorna som visar att spårvagn inte ger fler olyckor per personkilometer. Det är ju ändå detta som är det relevanta måttet, det håller jag med om. Men då får ni inte ta med enbart de som skadas i spårvagnarna, för det är ju uppenbarligen få på grund av den stora tyngden i förhållande till andra fordon.

Anonym sa...

Ja, lite sent i diskussionen, men en uppenbar felkälla i jämförelsen är att spårvagnar är i bruk nära på dygnet runt året om, medan motorcyklar tas ut några gånger på sommaren när solen skiner och goda vägförhållanden föreligger. Spårvagnar körs alltid, oavsett väder.

Anonym sa...

Tåg (spårvagn) mitt i stan är ju befängt! Förr gick tåg genom städerna och det insåg man att det var opraktiskt, farligt, fult och korkat! Nu helt plötsligt när alla glömt hur korkat det är ska det byggas spårvagnar igen! Skärpning! Vem vill ha räls, spårvagnar mitt i stan! Inte jag iaf! Tänk Tunnelbana

Bengt Gustafsson sa...

Om man tänker tunnelbana så tänker man 1 miljard per kilometer eller mer. Om man inte har så mycket pengar får man tänka spårtaxi istället.