fredag 31 oktober 2008

Lågpris?

Bränslecell från Kina billig? Läs själv här.

2500 kr för 25 watt, det är 100 kr per Watt, enkelt nog. För att driva en bil krävs c a 7000W i snitt om man är optimistisk och aldrig kör fort länge. En lågprisbränslecell som denna skulle då kosta bara 700 000 kronor i småbilsstorlek. På tal om storlek så ser man också att cellen i fråga har en volym på ca 2 liter per 25 W, vilket motsvarar 560 liter för småbilen. Hur stort bagageutrymme brukar en småbil ha nu igen? 250 liter?

Bränsleceller som energilager i bilar visar sig återigen bara vara ett "greenwashing"-trick för bilindustrin... ett sätt att fördröja omställningar och kunna tillverka bilar längre.

4 kommentarer:

Jorf sa...

Har du några värden på hur mycket det krävs för att köra dom bränslecells-drivna bussarna som kör i Stockholm?

Bengt Gustafsson sa...

Nej, jag visste inte att det fanns några ens. Men ta gärna reda på det!

Men notera att mitt inlägg berör vad själva bränslecellen kostar (och dess volym) inte vad bränslet sen kostar. I tidigare inlägg har jag räknat ut verkningsgraden från el till hjul, och den är inte så imponerande, kanske 30%.

Jorf sa...

Jag "googlade" lite snabbt och insåg att jag inte är uppdaterad. Det var bara ett pilotprojekt under ca ett år mellan 2004 och 2005.

Se tex: http://www.stockholm.se/KlimatMiljo/Klimat/Det-har-gor-vi/Atgarder/Genomforda-atgarder/Behallarsida/Trafik-och-transporter/Bransleceller-i-bussar/ och http://www.sl.se/Upload/om_sl/miljo/SL_miljoarbete.pdf

Det hela föll visst på att det var för dyrt för att vara realistiskt.

Bengt Gustafsson sa...

Just det! Nu behöver vi bara ett exempel till för att få en "spaning" på att bränsleceller är för dyrt.