onsdag 19 december 2007

Nytt batteri. Vad hjälper det?

I Ny teknik idag visas ett batteri som kan laddas på 5 minuter. Det är bara två problem:

1. Det krävs MYCKET stora ledningar till mackarna om kanske 10 fordon ska kunna ladda samtidigt.
2. Det finns inte litium att tillgå i någon större omfattning.

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article55728.ece

En uträkning för att stöda punkt 1: En bil kommer att dra ca 10 kW i landsvägstrafik som är det intressanta för snabbladdning (långresor). Man vill kunna köra 50 mil eller alltså 5 timmar. Detta blir följdaktligen 50 kWh. Om vi ska fylla ett sånt batteri på 1/12-dels timme blir effekten 5*12*10=600 kW. Med 10 laddstationer, vilket väl motsvarar kapaciteten hos en vanlig bensinmack med 4 pumpar eller så, så är det alltså 6 MW. Det är mycket, men går kanske att får fram på många ställen. Någon som har en uppfattning om hur mycket det skulle kosta att dra fram t ex till macken i Herrbeta?

6 kommentarer:

Unknown sa...

Hej och hallå.
Måste man ladda på mackar då. Det är väl inget som hindrar att folk laddar på fler ställen och varför inte hemma i garaget. Då kan man ju köra på långsam laddning över natten.
Bara en tanke.
/hidamo.se

Bengt Gustafsson sa...

Jo visst kan man ladda på natten, men artikeln påpekade att med detta snabbladdbara kan man ladda på mack om man är ute på långresa. Många kör ju längre än en "tank" på en dag.

Gunnar Littmarck sa...

Hej!
Om man vill vara så korkad att man inte bygger motorvägar som förser bilarna med kraft, kan elmackarna ha, typ 500gr så stora batterier som laddas konternuerligt, så att macken har max amp. dygnet runt..
Alt. på vissa håll, är att leverera fulla batterier till macken..
Eller bara ladda mackbatterier med medhavda gigantiska.. presic som dagen bränsleleveranser.
Din motkommentar ang. planetens Litsium till gångar, vore interesant att se då varken hav Grönland eller antarktis är medräknade.. Bara världshaven borde enkelt kunna förse männskligheten med de nödvändiga.
Fast priset måste upp massor och det är därför olja varit utan konkurans, för icke spårbundna transporter.
Det trevligaste i framtiden är att många totalitära stater inte längre kommer få in pengar från oljeexploatering...
Läste du hur de omoraliska Sadierna ansåg att väst skulle betala för den olja de inte skulle pumpa upp... fyfan vad kul när energiteknik konkurerat ut oljan så ingen vill ha den... ha ha Putin, Hugo,m.fl., lär er skapa de mervärden ni vill konsumera...
Gott nytt år på dig

Bengt Gustafsson sa...

Spårbilar är ju ungefär som de motorvägar som förser bilarna med kraft som du efterfrågar. Med den skillnaden att du slipper köra också. Detta måste nog till om man ska kunna strömmata från vägen, en manuell förare kan knappast hålla bilen tillräckligt noga positionerad. Nackdelen är förstås samma: Ny infrastruktur. Min tanke är att om man ändå ska göra ny infrastruktur så kan man lika gärna försöka göra det ordentligt. När det gäller mellanlagringsbatterier i mackarna så är det kanske möjligt men verkningsgraden på en laddcykel är runt 80% så det kommer att kosta i form av spillvärme.

Det är korrekt att det finns mycket litium i havet, men tyvärr i så utspädd form att det förmodligen går åt mer energi att utvinna än man sedan kan lagra i batteriet (om man räknar på 1000 uppladdningar). Det är svårt att hitta info om denna process, men så ser det ut om man måste koka allt vatten minst en gång för att extrahera litiumet...

Att vi skulle hitta alternativa energikällor i tid för att dra oljestaterna vid näsan när det gäller inkomster tror jag är att hoppas för mycket, tyvärr. Vi kommer säkert att bränna olja tills vi till slut inser att det är slut och att vi inte har råvaror till t ex plaster längre.

Anonym sa...

De beräkningar du har verkar inte stämma.

Efter att ha tittat på olika källor (bl.a. sweva.org):

Bensin innehåller 9 kWh energi per liter. En elmotor har 90% verkninggrad, en bensinare omkring 15% (ut till hjulen).

Om en bensinare tar 0.67 liter per mil, dvs 6kWh, så tar motsvarande elbil omkring 1kWh per mil.

Om man laddar för 60 mil på 3 minuter, blir det en effekt på 20 x 60 = 1.2MW. Det är en hel del men inget omöjligt (motsvarar 250 elspisar på max).

Jag skulle tro att långsam laddning är att föredra då det är möjligt. Hoppas kontakterna är ordentligt isolerade på elmacken!

// ATS.

Bengt Gustafsson sa...

Jag tycker att dina och mina siffror är ungefär lika bra gissningar. Du missade bara att jag räknade med 10 laddstationer för att det ska motsvara 4 pumpar idag (där det tar ca 1 minut att tanka fullt).