Idag fick jag in en debattartikel i Corren med anledning av att socialdemokraterna har lagt in en motion om att bygga en spårvagnslinje längs LinkLink-stråket.
Vi får se om den har någon effekt...
tisdag 4 mars 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
4 kommentarer:
Jag vill bara fråga om det finns någon färdig design på hur spår och fordon ser ut i ett spårtaxisystem. Jag tycker att de skisser jag har sett är oerhört fula. Jag tror att mycket av motståndet till dessa sytem finns för att det är fult och gammalt. Bilderna ser ofta ut som om det hade varit framtidsvisioner från 60-talet. Det vore inte dumt att kolla med ett arkitektkontor eller en design-studio om man kunde göra lite skisser som tilltalade estetiskt. I övrigt tycker jag atat det låter itnressant.
Jag vet inte vad du syftar på för bilder, men det finns t ex bilder och en film här: www.ultraprt.com.
Längst ner här finns några bilder från Uppsala: http://www.vectus.se/press.html
Beamways satsar på att minimera banans inslag i trafikmiljön, vi tror att vi kan hamna ungefär som på bilden på blogframsidan.
Hur fungerar spårtaxisystemet vid större knutpunkter, t ex resecentrum, där resandetillströmningen inte är jämn? Går det att hantera alla resenärer när ett tåg anländer?
En annan sak jag undrar är hur tillgängligheten till systemet tillgodoses. Hur högt ligger hållplatserna och måste man ha både hiss och trappor?
Vid resecentra och liknande kommer man att behöva stora spårtaxistationer. Och kanske flera stycken. En stor spårtaxistation med 10-15 platser ger en kapacitet på runt 1000 vagnar i timmen. Kapacitetsbehovet blir ju störst just vid inpendling på morgonen och då kommer det säkert att bli en viss samåkning, antingen spontant eller med hjälp från biljettsystemet som kan anvisa vagnar till personer som ska till samma destination (och som accepterar att samåka, förstås). Förmodligen hamnar man på 2-3 personer i snitt i vagnarna. 2-3 tusen i timmen alltså.
När det gäller upphöjda stationer (i banans normalhöjd) så blir höjden 5 m dvs ungefär två våningar. Stationerna kommer att ha hiss och trappor. Man kan också ha stationer i markplan om det finns plats för ramperna. Beamways-systemet klarar branta backar för att möjliggöra detta i många fall.
Skicka en kommentar