onsdag 5 mars 2008

Samhällsekonomiska mätetal

Jag har börjat tycka att nettonuvärdeskvoten är ett dumt mått. Det är för svårt att förklara (t ex misslyckades man ju i duospårvagns-utredningen). Jag tror att nuvärdeskvoten i procent skulle vara mycket bättre: Det är ju direkt andelen av investeringen som man får tillbaks:

Tjustbanans upprustning: 11%
Dusopårvagnen: 14%
Ostlänken: 100%
Spårtaxi i hela Linköping: 300%

Intuitivt enkelt att förstå, tycker jag. Dessutom får man inte det där olinjära på samma sätt, att det ju faktiskt är väldigt stor skillnad på -0,8 och -0,9 (5 resp 10 gånger för små intäkter). Det är lättare att se att 10% tillbaks är mycket mindre än 20% tillbaks.

Möjligen kunde man göra ett ändå bättre mått genom att vid positiv nettonuvärdeskvot ange denna och vid negativ ange -1/(1+nettonuvärdeskvoten):

Tjustbanans upprustning: -9
Duospårvagnen: -7
Ostlänken: 0
Spårtaxi i Linköping: 2

Detta anger ju då hur många gånger större resp mindre som nyttorna är jämfört med kostnaderna.

Inga kommentarer: