Göteborg har många gånger föreslagits som spårtaxistad. Nu är det dags igen:
Debattartikel i Göteborgsposten
Kanske det äntligen är dags? Kopplingen till fordonstillverkarstaden Göteborg verkar lovande...
lördag 3 januari 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Ett av världens tystaste, energisnålaste och helt utsläppsfria kollektivtrafikfordon är den moderna trådbussen (som inte är helt bunden till luftledning).
Den finns i över 350 städer och i ca 40.000 ex, men bara tre st. i Sverige. (Inte ens en hybidbuss finns i trafik i Sverige mot tusentals ute i världen)
Motståndarna till denna busstyp brukar anföra den visuella störningen av luftledningarna, men vad är dessa mot spårtaxisystemets klumpiga infrastruktur ?
Nej, spårtaxi är inget för täta innerstäder - om det hade varit det haade det redan funnits fungerande system.
På flygplatser och kanske i stora hamnar kan spårtaxi möjligen vara ett alternativ. Men i Göteborgs innerstad kommer vi säkerligen aldrig att få se ett spårtaxisystem - i alla fall inte i luften.
"Kom ner på jorden" skulle man kunna säga om man vill vara lite elak.
San Francisco, som har 16 linjer med sammanlagt 331 nya trådbussar som susar avgasfritt och nästan ljudlöst upp och ner för stadens branta backar har man som mål att all kollektivtrafik år 2020(även bussar) skall drivas med vattenkraftsel - och således vara helt utsläppsfri (och då avses inte bara fossil CO2 utan alla utsläpp)och dessutom mycket energieffektiv. Ingen svensk stad kommer i närheten. Tänk om vi skulle satsa pengar på modern beprövad miljövänlig teknik i stället för att bara utreda och prata.
Herr A Nonym (som förmodligen är samma som annars brukar kalla sig BP) kommer med en massa obevisade floskler.
Det är förstås logiskt att sätta in ett batteri i en trådbuss så att den kan köra en bit trådlöst. Men det är fortfarande en BUSS! Den går på en linje enligt en tidtabell och kräver en manuell förare.
Enligt mitt förmenande är dessa nackdelar mycket större än spårbilens nackdel med balkar i luften, men det beror förstås mest på vems perspektiv man intar: Den som åker eller den som bor vid banan. Men eftersom spårbilen är så mycket bättre för den som åker kommer många fler att åka. Detta innebär en stor fördel för den som bor, eftersom biltrafiken minskar rejält. Med detta minskar också bullret, vilket normalt anses mer störande än ett visuellt intrång, som man faktiskt kan bortse ifrån(!)
Om målet enbart är att ersätta dieselbussar är förstås trådbuss ett bättre alternativ än spårvagn eftersom denna kräver mycket stora ombyggnader av gaturummet. Ombyggnader som försvårar för bilisterna, vars antal ju inte nämvärt minskas av själva spårvagnsinförandet eftersom denna inte tillför någonting för resenären jämfört med den buss som den ersätter.
Skicka en kommentar