CEETI har undersökt potentialen hos Dual-mode system åt Texas DoT och Federal highway agency. Här är rapporten.
Kontentan är den vanliga: Det är nog bra, men det kommer aldrig att gå att genomföra av ekonomiska och administrativa skäl; främst hönan och ägget.
Min reflektion är att den viktigaste upplevda nackdelen med dual-mode är att alla måste byta fordon för att kunna åka. Men alla måste ju byta fordon även för att få ett annat bränsle (som de flesta verkar föreslå som bättre alternativ). Men visst är det ett viktigt problem med dual-mode, det är lätt hänt att den som stått för banan inte får några åkande... Det finns två lösningar:
- Ren spårbil undviker problemet eftersom banägaren står för fordonen. Man tappar dock fördelen med glesare nät. Denna fördel är kanske fiktiv, eftersom ett glest nät troligen inte ger tillräcklig kapacitet i alla fall.
- Interfacestandard inkl bilmöjlighet, dvs någon form av krok som tar tag i en "vanlig" bil med en drivvagn i spåret, alternativt palettsystem som inte kräver någon modifikation av bilen. Detta blir då ett mer rent långresesystem eftersom banan blir större och tyngre och därmed svårare att passa in i befintlig miljö.
söndag 25 maj 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
3 kommentarer:
Varför måste man byta fordon?
För att det krävs specialfordon som har strömupptagare och drivning, hjul, säkerhetssystem etc som passar banan.
Vissa föreslår dock paletter där man kan ställa en vanlig bil. Då blir minsta fordonsvikt banan måste klara ca 3 ton. Ett annat problem med palettsystem är tiden det tar att lasta varje fordon. Kanske 30 sekunder? Och hur konstruerar man omlastningsplatsen över huvud taget? Måste paletten kanske roteras runt en vertikal axel för ombordkörning? Annars blir det problem med att spår och väg måste finnas på samma ställe, för stående system. Hängande system ger lite mer möjligheter.
Jag delar uppfattningen att strömavtagaren är något mer svårlöst. Men jag har kört runt i en Volvo 480, så det där med infällbarhet skall väl gå att lösa.
"Dual Mode"-idéen slog igenom när Jerry B Scneider insåg att om PRT skulle ha någon framtid måste fordonet ta resenären ända fram till slutdestinationens dörr samtidigt som vi inte kunde ha råd med helautomatiska banor längst ut i ett så detaljerat bansystem.
F.ö. tycker jag att Beamways skall visa mer av sin balkbana och fordon. Det tycks likna det polska Mister. Framlidne Hans Kylberg visade i den utmärkta "Bubbles & Beams" mycket illusoriskt hur vagnskorgen svänger ut för att luta i kurvorna. En egenskap som gör det relativt enklare att hastighetsuppgradera ett hängande system.
Skicka en kommentar