Från trafikkonservativa håll får man ofta höra att ett stort problem med spårbilssystem är att koppla till tung kollektivtrafik, t ex inpendling vid ett resecentrum. För att kolla hur det ligger till med den saken har jag ritat och räknat på några typer av stora spårbilsstationer och jämfört det med busshållplatser. Om vi tar bussarna först så ser man på GoogleEarth att de 15 busspositionerna utanför resecentrum tar ca 6300 m2. Alltså 420 m2 per plats. Detta är totalytan inkl passagerarområden och förbikörnignsfiler. Men det är säkert konstruerat efter en normal norm, det är ganksa nygjort.
I ett maxscenario kan man tänka sig 10 bussar med 100 passagerare i varje från varje sådan plats per timme. Alltså 1000 personer per timme. Då har jag antagligen räknat rätt högt, eller hur?
En stor spårbilsstationsmodul med 2x12 platser ger ca 2000 personer per timme i kapacitet och upptar 600 m2 inklusive passagerarytor etc. En ca 30% besparing jämfört med buss, alltså.
Om man verkligen vill ansluta till tågtrafiken på bästa sätt bör man lägga ett antal sådana moduler på tvären ovanför eller under spårområdet. Då tar inte spårbilsstationen någon extra plats på stationsområdet och de tvärgående gångar/bryggor där spårbilarna går längs väggarna kan samtidigt fungera som de gängse tvärpassager som ändå måste finnas mellan spåren.
tisdag 8 januari 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar